Hvad er retail marketing og hvordan bliver du god til det?
Retail marketing er det engelske begreb for detail markedsføring. Detailhandel er salg af varer fra en producent til private forbrugere. Detailhandlen omfatter derfor mange forskellige ting, da det er alt fra supermarkeder, stormagasiner til helt almindelige butikker i alle former. Det kan derfor også være svært at gøre sig klog på retail marketing, da markedet er utrolig bredt, og kunderne mange. Den markedsføring du skal lave for et supermarked, vil sjældent være det samme som du skal lave for en lille butik, som specialiserer sig i vin. Men hvordan bliver man så god til retail marketing?
De fire p’er
Retail marketing handler om alle de processer og overvejelser, der bliver gjort før et produkt, havner hos slutbrugeren. Der er derfor utrolig mange led, for at sikre et salg i sidste ende. Man skal først og fremmest have styr på markedet. En af de modeller man kan bruge indenfor retail marketing, og for at få styr på markedet, er de 4 p’er. De 4 p’er står for Produkt, Pris, Promotion og Placering. Alle disse faktorer spiller ind når man skal sælge et produkt, og alt afhængigt af hvilket produkt du sælger, er de vigtige. Først og fremmest er det vigtigt at have styr på sit produkt. Er det ordentlig kvalitet, smager det godt, er det reelt set noget folk vil købe? Mangler du hjælp til at finde ud af hvordan folk snakker om lignende produkter på markedet, kan det være en idé at tjekke en hjemmeside som https://modsvar.dk/. De skriver om alt fra livstil, mode til erhverv, og man kan her få en god idé om markedet, og evt. lignende produkter.
Den rigtige pris
Det andet parameter er prisen, da det selvfølgelig også er vigtigt at værdiansætte sit produkt rigtigt. Passer prisen til produktet? Kvalitet eller kvantitet? Det næste er promotionen. Hvordan skal vi reklamere med produktet? Skal det i tilbudsaviser? Skal vi lave tv-reklamer? Eller skal det promoveres på de sociale medier? Til sidst handler det om placeringen. Her handler det om alt fra logistikken, til markedsdækning og placering i butikker. Hvordan får vi det ud i butikkerne? Hvor mange produkter skal der fremstilles og sendes ud? Hvor skal det placeres i butikken? Alle disse ting er vigtige at gøre sig overvejelserne omkring, hvis man skal blive god til retail marketing.
Målgruppen i fokus
De 4 p’er skal dog rettes efter din målgruppe, og det er derfor vigtigt at den først og fremmest er i fokus. Hvem sælger i rent faktisk til? De fire parametre kan ændre sig radikalt i forhold til om i skal sælge et køkkenprodukt til en 20-årig mand eller en 50-årig kvinde. Målgruppen skal derfor først defineres, og herefter kan man rette de 4 p’er ind efter det. I sidste ende handler det om at gøre sig mest synlig på markedet, og placere sig strategisk i forhold til konkurrenter, så man kan få det bedste salg. Gør dig nogle overvejelser i forhold til ovenstående, for at give dit produkt de bedste betingelser, og heraf skabe den bedste retail marketing.