Hastighedsoptimering
Skab øget salg med hastighedsoptimering af din hjemmeside
Efterhånden som internettet har vundet indpas, og mange mennesker er blevet bekendte med at navigere rundt på diverse hjemmesider samt købe mange ting online, stiger forventningen også til, at de pågældende hjemmesider er hurtige at gå til. Alle mennesker har travlt, og derfor har de måske kun få minutter til at kigge på en hjemmeside og foretage de relevante indkøb.
Når man tager dette tids – og forventningspres i betragtning, er det blevet vigtigere end nogensinde før at få foretaget en hastighedsoptimering af hjemmesiden.
Optimering af hastigheden giver vigtige fordele
Når man som firma er i konkurrence med mange andre firmaer, nationale og globale, der udbyder det samme produkt, serviceydelse eller konsulentbistand, kan det være hårfine nuancer, der gør, at kunderne vælger det ene produkt fremfor det andet. Her kan de følgende kriterier og USP´er spille ind overfor kundernes endelige købsbeslutning:
- Er det et kendt eller ukendt brand?
- Prisen i forhold til andre lignende produkter.
- Kvaliteten i forhold til andre produkter.
- Gode reklamer på nettet, i tv, aviser, magasiner etc.
- Omdømme og anbefalinger på Trustpilot
- Hjemmesidens design, brugervenlighed og SEO tekstindhold.
- Omkostninger for – og hastigheden på levering via webshoppen.
Der er sikkert mange andre faktorer på spil end blot dette. Nogle forbrugere kan også være meget optagede af produkternes eller serviceydelsernes bæredygtighed i forhold til transport, materialer, CO2 udslip etc. samt fabriksarbejdernes arbejdsvilkår.
Hastighedsoptimering som USP
Med alle de ovennævnte faktorer in mente, er der mange virksomheder, der overser et enkelt men helt essentielt kriterium. Dette kriterium kan faktisk være det, der adskiller din virksomhed fra konkurrenternes og dermed skaber et øget salg.
Det er hastighedsoptimering af din hjemmeside. Selvom mange ikke fokuserer på, hvor hurtig deres hjemmeside er om at loade, er der undersøgelser, der viser, hvor vigtigt det er. Det skaber nemlig både højere placering på søgemaskinerne, en højere omsætning og en øget konvertering blandt de nuværende og potentielle kundesegmenter.
Har du egentlig råd til at have en langsom hjemmeside?
Især små og mellemstore virksomheder, der har et lille markedsførings– og driftsbudget, vælger nogle gange at slække lidt på optimering og vedligeholdelse af hjemmesiden. Men her melder spørgsmålet sig hurtigt: Har virksomheden overhovedet råd til, både på den korte og den lange bane, ikke at hastighedsoptimere hjemmesiden? Det kan nemlig både føre til et lavere salg og en større frustration blandt kunderne, hvis de skal vente alt for længe på at komme ind på hjemmesiden. De navigerer måske væk fra din hjemmeside, hvis det tager alt for lang tid at komme ind.
Win-win med øget salg
Når man anskuer kundernes købsproces på internettet, vil en hurtig hjemmeside skabe højere placeringer på søgemaskinerne. Dermed er der større chance for, at kunderne får øje på firmaet og dermed klikker sig videre ind på hjemmesiden. Ved en hurtig hjemmeside er det også bevist, at kunderne klikker sig mere rundt inde på selve hjemmesiden og måske får kendskab til både firmaet og produkterne på en udvidet måde og til slut ender med at købe noget og måske endda mere end forventet.